تبلیغات
واردات و تامین تجهیزات اتوماسیون صنعتی - کنترل دور موتور

واردات و تامین تجهیزات اتوماسیون صنعتی

پنجشنبه 16 دی 1389

کنترل دور موتور

نویسنده:   طبقه بندی: كنترل دور، 

کنترل دور ها از لحاظ ساختمان داخلی و عملکرد به چند دسته تقسیم می شوند که مهم ترین آن ها ACVV و VVVF می باشند که هریک دارای ویژگی های  مربوطبه خود هستند.

یک درایو ACVV روی موتور دو دور قابل نصب می باشد و همیشه به شکل COLSE LOOP کنترل می شود و در ضمن توانائی کاهش مصرف برق قابل توجهی ندارد

اما یک سیستم VVVF هم در حالت  CLOSE  و هم در حالت  OPEN کار می کند هم با موتور دو دور و هم تک دور و در نهایت مصرف برقی بیش از 50%  دارد.

در واقع یک  ACVV در زمان استارت کابین توان الکتریکی مصرف می کند و صرفه جوئی را فقط در هنگام عدم بالانس بودن کابین و وزنه انجام می دهد اما یک VVVF هم در هنگام استارت و هم در هنگام حرکت صرفه جوئی انجام می دهد.

مطلب در ادامه...

اساس کار کنترل دور

همانطور که در شکل مشخص است یک سیستم کنترل دور VVVF به قسمت های زیر تقسیم می شود.

1-             فیلتر سه فاز: وظیفه این قسمت جلوگیری از برگشت سیگنال های ناخواسته به شبکه می باشد.البته بسته به نوع و توان درایو ،این فیلتر در داخل یا خارج درایو قرار می گیرد.

2-               پل دیود سه فاز:برق سه فاز باید پس از ورود به درایو یکسو شده تا دوباره با توجه به نیاز مصرف کننده متناوب گردد.وظیفه این یکسو سازی به عهده پل دیود سه فاز می باشد.

3-               خازن های صافی:برای دستیابی به یک ولتاژDC بدون ریپل،برق سه فاز پس از یکسو سازی وارد بخش خازنی می شود.برای راه اندازی در هنگام اضطراری می توان با اعمال ولتاژDC از بیرون آن را راه اندازی نمود.

4-             اینورتر قدرت:پس از ایجاد ولتاژDC کاملا صاف حال توسط اینورتر پر قدرت خروجی مود نیاز موتور تامین می شودسیستم کنترلر نظارت مستقیمی بر عملکرد این قسمت دارد.

5-               سیستم کنترلر اصلی:این قسمت دارای یک میکروپروسسور بسیار پر قدرت می باشد که وظیفه کنترل و هماهنگی بخش های مختلف درایو را بر عهده دارد.

6-               مدار چاپر:این قسمت وظیفه مقاومت خارجی را به عهده دارد.

7-               مقاومت خارجی: بنا به توضیحات قبل در برخی موارد به علت سنگینی وزنه این وزنه است که کابین را به حرکت در می آورد نه  موتور،در برخی موارد حتی سرعت موتور از فرکانسی که به آن داده می شود نیز بیشتر می شود پس موتور به حالت ژنراتوری رفته کنترل سرعت آن دشوار می شود.برای این منظور باید انرژی ایجاد شده توسط این موتور ژنراتور شده را کاهش دهیم که این خود توسط مقاومت اهمی خازنی امکان پذیر می باشد.

 

جبران ساز ضریب قدرت

8-               چون توسط خازن های موجود در مدار کنترلی درایو خاصیت سلفی موتور خنثی می شود یا به عبارت دیگر ارتباط الکتریکی مستقیم از شبکه قطع شده انرژی نمی تواند به سمت شبکه برگردد جبران سازی ضریب قدرت انجام می شود.به عبارت دیگر مصرف توان راکتیو به شدت کاهش پیدا می کند.علاوه بر آن خاصیت ذاتی VECTOR اجازه عقب ماندن جریان از ولتاژ را نمی دهد.

بهینه سازی مصرف انرژی

همانطور که گفته شد یک موتور سه فاز در هنگام استارت چند برابر جریان نامی خود را از شبکه درخواست می کند که این امر باعث مصرف توان زیادی در آن می شود.

اما در سیستم های کنترل دور چون چیزی بنام استارت موتور وجود ندارد پس به همین علت مصرف توان الکتریکی کاهش می یابد.

در عین حال چون آسانسور سیستمی است مبتنی بر وزنه و کابین،در خیلی از موارد به علت سنگینی وزنه یا کابین سیستم می تواند با صرف کمترین مقدار انرژی حرکت کند.در سیستم های دو دور،موتور در همه حالات حداقل جریان نامی خود را از شبکه دریافت می کند.جریانی که شاید در آن لحظه نیاز نیست.اما با وجود سیستم کنترل دور چون نظارت کاملی بر سرعت موتور وجود دارد.در مواقعی که نیازی به دریافت جریان از شبکه نیست موتور با جریان بسیار کمتری کار کرده و در نتیجه میانگین مصرف برق به شدت کاهش می یابد تصحیح ضریب توان ازدیگر موارد کاهش مصرف انرژی kvar است.

 

یک سیستم کنترل دور چگونه از موتور در برابر عوامل مخرب حفاظت می کند.

1-   حفاظت های درایو در برابر بروز خطا ها و مشکلات احتمالی از دیگر امکانات آن به شمار می آید.حفاظت در برابر خطاهایی از قبیل: بالانس بودن جریان ورودی از فاز ها،افت ولتاژ،نشتی در اتصال زمین و...

2-   حفاظت موتور در برابر اضافه بار

3-   همچنین حفاظت هایی که درایو در قبال موتور اعمال می کند.حفاظت در برابردرگیری محور خروجی موتور می باشد از جمله مشخصاتی که موتور در این ارتباط نیازدارد جریان موتور در هنگام بروز درگیری ماکزیمم فرکانس درگیری و همچنین مقدار زمان سپری شده در ان حالت می باشد.

4-   نظارت و بازرسی های خاص از جمله امکانات مهم یک درایو می باشد زیرا در مورد سرعت محور خروجی گشتاور خروجی ترتیب ورودی های کنترل سرعت ،ترمز مکانیکی و...بازرسی و نظارت وجود دارد.

استارت مجدد به صورت اتوماتیک این عمل پس از بروز خطا و با تنظیم زمان تلاش برای ایجاد حرکت،تعداد تلاش ها زمان تاخیر پس از هر تلاش امکان پذیر می باشد.حرکت اتوماتیک درمورد خطاهائی از قبیل افت ولتاژ،افزایش ولتاژ،افزایش جریان ،افزایش حرارت موتور و... قابل تنظیم است.

نویسندگان

سیستم های کنترل دور: 

    images/stories/R.png

  images/stories/lenze.png

  images/stories/toyo-logo.png  

    images/stories/gefran.png

   images/stories/delta.png

راه انداز نرم موتور:        

      images/stories/happen.png

لوازم تکمیلی کنترل دورها :

 images/stories/EAGTOP.gif

 گیربکس  و متغیر مکانیکی :

 images/stories/lenze.png  images/stories/tranc.png

 ترمز و کلاج صنعتی:

 images/stories/lenze.png  images/stories/logo_intorq.gif

 PLC – HMI –POWER SUPPLY :

 images/stories/acro.png  

 images/stories/Beijer.png

 images/stories/fatek.png

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

گروه موتورکنترل فعالیت خود را در سال 1365 در زمینه مشاوره و فروش محصولات اتوماسیون صنعتی در قلب بازار صنعت ایران ( خیابان سعدی ) آغاز نموده است. ارتقاء دانش فنی و توانمندیهای علمی به گونه ای که همگامی با پیشرفت های تکنولوژیکی  در داخل کشور و سایر نقاط جهان و بهره گیری موثر از محصولات نوین اتوماسیون صنعتی  در اقتصادی ترین شکل ، همواره مد نظر گروه موتور کنترل بوده و می باشد ، به گونه ای که امروز به عنوان اولین مرکز تخصصی فروش ، مشاوره و اجرای پروژه های سیستم های کنترل دور موتور به روشهای الکترونیکی و الکترومکانیکی در بالا ترین سطح کیفی ، کارایی و بهینه ترین شرایط اقتصادی به صنعتگران گرامی ارائه خدمت می نماید.
این گروه آمادگی خود را جهت ارایه بهترین شرایط در زمینه فروش محصولات اتوماسیون صنعتی ،بهینه سازی خطوط تولید خدمات مشاوره و مهندسی ، خدمات
  گارانتی و تعمیرات سیستم های کنترل دور  در وسیع ترین سطح اعلام می نماید.

در حال حاظر گروه موتور كنترل به عنوان مرجع اصلی واردات و تامین تجهیزات صنعتی  و اتوماسیون صنعتی در سطح وسیع آماده ارائه خدمت به صنعت گران گرامی می باشد .

گروه موتور كنترل نماینده فروش و خدمات كمپانی های زیر را داراست: ENCOM - DELTA - YILMAZ - LG - EGTOP-LENZE-RHYMEBUS -TRANSTECNO